Veelgestelde vragen
Bij sommige modellen is dat niet heel moeilijk en kunt u zelf de lampen vervangen.
U moet daarbij wel de veiligheidsinstructies goed in acht nemen: zo moet de accu altijd afgekoppeld zijn tijdens montage. Bij de meeste modellen is vervanging echter niet zo eenvoudig.
Well-Done xenon beschikt over veel ervaring met alle typen en modellen. Daardoor weten wij of er bijvoorbeeld een toegang is langs het binnenscherm of dat de bumper gedemonteerd moet worden.
Om een ballast of voorschakelunit te vervangen moet bijna altijd de bumper en de koplamp gedemonteerd worden.
In sommige gevallen moet de ballast ook via autospecifieke software worden aangemeld.
Wilt u zelf monteren? Neem vooraf contact met ons op, dan kunnen wij u piekfijn uitleggen wat u gaat tegenkomen.
Meestal moet een led-module, aandrijfmodule of TMS-module na installatie worden gecodeerd.
Wij beschikken over de benodigde coderingsoftware.
Soms is een online codering vereist, dat wil zeggen dat er contact gelegd moet worden met de fabrikant om de module aan te melden.
Neem voordat u gaat vervangen contact met ons op, dan kunnen wij u informeren over de procedure die voor u van toepassing is.
Via deze link kunt u alle onderdelen van de verlichting van uw auto opzoeken https://www.well-done-xenon.nl/product-categorie/zoek-op-automerk/
Dat is alleen veilig als u de juiste veiligheidsinstructies in acht neemt.
Xenonlampen werken op hoogspanning, waardoor op onderdelen spanning kan staan.
Neem voordat u gaat vervangen contact met ons op, dan kunnen wij u informeren over de specifieke kenmerken van uw auto.
Dat kan. Houdt u er wel rekening mee dat aangemelde reparaties voorgaan.
Maak liever een afspraak voor reparatie, dan komt u niet voor verrassingen te staan.
Meestal is dat mogelijk.
Neem er een kop koffie bij en kijk ons op de vingers terwijl wij uw reparatie uitvoeren, dat is pas transparant!
Wij werken vanaf Breda. Soms kunnen we u voor een kleine reparatie verwijzen naar een van onze collega-bedrijven buiten Breda.
Neem contact met ons op voor meer info en locaties.
Jazeker, het is heel belangrijk dat de lampen na montage zorgvuldig opnieuw worden afgesteld.
Uiteraard doen wij dit standaard na elke reparatie of vervanging.
Het grootste voordeel is dat u met een correcte verlichting weer naar huis gaat.
Ook als er bijvoorbeeld toch geen lamp kapot is, maar een ander onderdeel waardoor de verlichting niet juist werkt.
Wij beschikken over een grote voorraad ballasten, led-modules en andere onderdelen.
Zo verlaat u altijd met een werkende verlichting onze werkplaats.
Voor de meeste auto’s kunt u de reparatiekosten vinden op https://www.well-done-xenon.nl/product-categorie/zoek-op-automerk/ .
Ook kunt u onze tarieven inzien op https://www.well-done-xenon.nl/reparatie-xenon/ .
De lichtopbrengst van xenonlampen is in het begin 100%. De opbrengst loopt per jaar met ongeveer 10% terug.
Na een jaar of acht zal het wel gaan opvallen dat de lichtopbrengst minder wordt.
Dat kan zeker. Wij beschikken over een laser-koplampafstelkast die de lumenwaarde (lichtsterkte) heel precies kan meten.
Ook het verschil tussen nieuwe en oude(re) lampen is daarmee goed te meten.
Xenonlampen en ballasten kunnen we meestal zonder auto ook meten.
Voor doormeting van ledmodules moet u met de auto naar onze werkplaats komen.
Goedkoop is duurkoop, dat is hier van toepassing: de weerstand van een originele lamp is veel stabieler.
Ook de lichtopbrengst, levensduur, pasvorm en lichtbeeld zijn bij de originele lampen van betere kwaliteit.
Ook zien wij vaak dat originele ballasten kort na montage van imitatielampen vervangen moeten worden.
Kleurverschil komt vaak voor en kan verschillende oorzaken hebben:
- Een lamp is aan het einde van de levensduur
- Er zijn verschillende lampen gemonteerd (controleer bouwjaar in de koplamp)
- Er is vochtschade en/of de afdichting is slecht
- De aanslag aan de binnenkant van de lens is niet gelijk.
De levensduur van uw xenonlampen is vrijwel gelijk.
Niet alleen loopt u het risico van kleurverschil, lichtopbrengst- en lichtbeeldverschil als u slechts één lamp vervangt, wat een reden is voor APK-afkeuring.
Ook kunt u ervan uitgaan dat de andere lamp ook op korte termijn kapot zal gaan.
Dat verschilt per autotype. Bij sommige typen is de lamp de boosdoener.
Bij ander typen is trillen te wijten aan de ballast.
Neem contact met ons op en wij kunnen u vertellen wat er met de lampen van uw auto aan de hand is.
Nee, die verkopen wij niet. Wij voeren alleen producten die voldoen aan alle eisen van de (Europese) wetgeving. After-market xenon- en led-producten voldoen hier niet aan en daarom hebben wij die ook niet.
Candela (CD)
Internationale rekeneenheid voor lichtsterkte. 1 CD (kaars of fietslampje) verlicht een vlak op een afstand van 1 meter met 1 lux. Hoe hoger de waarde hoe meer licht.
Lumen (Lm)
Rekeneenheid voor lichtstroomsterkte (de bundeling van licht). Hoe hoger de waarde hoe meer licht.
Kelvin (K)
Meetwaarde voor kleurtemperatuur. Kelvin wordt gebruikt om de hoeveelheid wit licht aan te geven. Hoe hoger de waarde hoe witter het licht.