Project: BMW 5 Serie F10/F11 hoogteregeling,dagrijverlichting en of knipperlicht werkt niet.

Auto: BMW 5 serie F10/F11 04-2010 tot 08-2013 zonder bochtenverlichting.
Probleem: Vocht in de koplamp dagrijverlichting werkt niet.
Gevolg: Kapotte tms module
Reparatie: 9 stappen (zie onderstaand)
Duur:
2,5 uur montagetijd
Gebruikte onderdelen: Nieuwe koplamp en TMS module
Kosten reparatie: € 938,00 (incl. oem koplamp, TMS module en montage.)

koplamp met vochtschade dagrijverlichting uitgevallen

Oorzaak
Bij de BMW 5 Serie F10 sedan en F11 station is vocht in de koplamp een veelvoorkomend probleem.
Het vocht blijft achter na een bezoek aan de wasstraat of na (hevige) regenval.

Water kan binnen komen op de volgende punten:
– stelschroeven 2x achterkant.
– afsluitdeksel achter dimlicht lampje
– rubberen afdichting TMS module
– koplampglas (scheurtjes onderkant en aan de kant van het knipperlicht)
– koplamp stekker aansluiting

Gevolgschade
De TMS module stuurt de componenten dagrijverlichting,knipperlicht en hoogteregeling aan.
Deze zit bij deze BMW in de bodem van de koplamp gemonteerd.
Bij vochtschade zorgt dit ervoor dat deze module uitbrandt of oxideert.

In de meeste gevallen is het lastig om het vochtprobleem op te lossen.
Het vervangen van alleen de module is in de meeste gevallen een tijdelijke oplossing.
Het probleem komt ook bijna alleen voor bij de linker koplamp.

Oplossing
Een blijvende werkende oplossing is het vervangen van de koplamp en de TMS module.
Koplamp demonteren en opnieuw afkitten en preventieve maatregelen zijn vaak van korte duur.

Reparatie:

Stap 1: Diagnose

Controleer eerst wat niet werkt

Welke componenten werken er niet.
Controleer de koplamp op vochtschade.
Uitlezen van de auto is ook vaak handig voordat we gaan demonteren.

vocht condens koplamp 5 serie
parkeer en dagrijlicht defect melding
Stap 2: TMS module verwijderen

TMS module verwijderen

We verwijderen eerst via de achterkant (wielscherm) de TMS module.
Deze kan je net demonteren.
Wat zien we aan deze module ?
De Tms module is een zwak punt van de 5 serie F10 F11

Binnenscherm BMW F10 TMS
TMS module kapot
Stap 3: Conclusie

Deze TMS led module is beschadigd door vochtschade.
We bekijken de sleve op schade.
De sleve is de connector waar de TMS module in gaat.
Deze is duidelijk gecorrodeerd en onherstelbaar.
We zullen de koplamp moeten vervangen.

Sleve TMS module F10 F11
Stap 4: Koplamp demonteren

Om de koplamp te vervangen zal de bumper gedemonteerd moeten worden.

Stap 5: Demonteren bumper

Demonteren.

We demonteren de bumper en het complete binnenscherm.
Het binnenscherm demonteren we alleen aan de zijde waar we de koplamp willen demonteren.

Stekker aansluiting F10 F11
Stap 6: Verwijder de koplamp

We demonteren nu de koplamp en verwijderen alle onderdelen van de koplamp.

Vocht in koplamp F10 F11 BMW 5-Serie
Achterzijde koplamp F10 F11
Stap 7: Koplamponderdelen overzetten

Alle onderdelen controleren we op vochtschade.
Let op met de stekkerverbindingen.
Deze zijn kwetsbaar en breken snel als je de sluiting verkeerd gebruikt.
We kunnen alle onderdelen buiten de tms module overzetten naar de nieuwe koplamp.

Ingang led cellen F10 F11
Stap 8: Nieuwe koplamp terugmonteren in auto

Eerst controleren we de werking van de koplamp en lezen we de auto uit.
In sommige gevallen moet de TMS module opnieuw ingeleerd worden.
Bij de modellen met bochtenverlichting is dit altijd het geval.

Bmw 5 serie led verlichting
Stap 9: Koplamp afstellen

We stellen de koplamp opnieuw af volgens de gradenhoek 1%

BMW 5 serie afstellen koplamp