Project: BMW 5 Serie F10/F11 hoogteregeling,dagrijverlichting en of knipperlicht werkt niet.
Auto: BMW 5 serie F10/F11 04-2010 tot 08-2013 zonder bochtenverlichting.
Probleem: Vocht in de koplamp dagrijverlichting werkt niet.
Gevolg: Kapotte tms module
Reparatie: 9 stappen (zie onderstaand)
Duur: 2,5 uur montagetijd
Gebruikte onderdelen: Nieuwe koplamp en TMS module
Kosten reparatie: € 878,00 (incl. oem koplamp, TMS module en montage.)
Well Done Koplamp incl tms, pakkingset en installatie € 607,95
Oorzaak
Bij de BMW 5 Serie F10 sedan en F11 station is vocht in de koplamp een veelvoorkomend probleem.
Het vocht blijft achter na een bezoek aan de wasstraat of na (hevige) regenval.
Water kan binnen komen op de volgende punten:
– stelschroeven 2x achterkant.
– afsluitdeksel achter dimlicht lampje
– rubberen afdichting TMS module
– koplampglas (scheurtjes onderkant en aan de kant van het knipperlicht)
– koplamp stekker aansluiting
Gevolgschade
De TMS module stuurt de componenten dagrijverlichting,knipperlicht en hoogteregeling aan.
Deze zit bij deze BMW in de bodem van de koplamp gemonteerd.
Bij vochtschade zorgt dit ervoor dat deze module uitbrandt of oxideert.
In de meeste gevallen is het lastig om het vochtprobleem op te lossen.
Het vervangen van alleen de module is in de meeste gevallen een tijdelijke oplossing.
Het probleem komt ook bijna alleen voor bij de linker koplamp.
Oplossing
Een blijvende werkende oplossing is het vervangen van de koplamp en de TMS module.
Koplamp demonteren en opnieuw afkitten en preventieve maatregelen zijn vaak van korte duur.