Project: BMW 1 Serie F20/F21 Vocht in koplamp.

Auto: BMW 1 Serie F20 F21 11-2011 tot 04-2015 zonder bochtenverlichting.
Probleem: Vocht in de koplamp waardoor het glas beslagen is en er geen juist lichtbeeld ontstaat.
Gevolg: Apk afkeur en slecht zicht. Na langere tijd foutmeldingen op hoogteregeling en of dagrijverlichting.
Reparatie: 6 stappen (zie onderstaand)
Duur: 1,5 uur montagetijd.
Gebruikte onderdelen: Nieuwe koplamp.
Kosten reparatie: € 499,00 incl koplamp.

Oorzaak
Bij de BMW 1 Serie F20 5-Deurs en F21 3-Deurs is vocht in de koplamp een veelvoorkomend probleem.
Het vocht blijft achter na een bezoek aan de wasstraat of na (hevige) regenval.
Water kan binnen komen op de volgende punten:

  • stelschroeven 2x achterkant.
  • afsluitdeksel achter dimlicht lampje
  • rubberen afdichting TMS module
  • koplampglas (scheurtjes aan de onderzijde)
  • koplamp stekker aansluiting

Gevolgschade
De TMS module stuurt de componenten Dagrijverlichting, knipperlicht en hoogteregeling aan.
Deze zit bij deze BMW 1 serie in het midden van de koplamp gemonteerd.
Bij zeer extreme vochtschade zorgt dit ervoor dat de module uitbrandt of oxideert.
Tevens kan de stekker van de koplampaansluiting zelf oxideren.

In de meeste gevallen is het lastig om het vochtprobleem op te lossen.
Het kitten en of lijmen is in de meeste gevallen een tijdelijke oplossing.
In extreme gevallen kan er schade ontstaan aan de koplampstekker van de auto.
Deze zal dan door oxidatie kapot gaan met meldingen op het dashboard als gevolg.
LET OP !! gebruik geen silicaatzakjes. Dit werkt helemaal averechts en zal zorgen voor meer gevolgschade.

Oplossing
Een blijvende werkende oplossing is het vervangen van de koplamp en in extreme gevallen de TMS module.
Koplamp demonteren en opnieuw afkitten en preventieve maatregelen zijn vaak van korte duur.

Reparatie:

Stap 1: Diagnose

Diagnose

Welke componenten werken er niet ?
Controleer de koplamp op vochtschade.
Uitlezen van de auto is ook vaak handig voordat we gaan demonteren.
Zo kan je zien of er fouten geregistreerd staan in de FEM module.

Demonteren bumper

We demonteren het complete binnenscherm en daarna de bumper.
Het binnenscherm demonteren we alleen aan de zijde waar we de koplamp willen demonteren.

Verwijder de koplamp

We demonteren nu de koplamp en verwijderen alle onderdelen van de koplamp.
Deze zullen we voornamelijk overzetten op de nieuwe.

Koplamponderdelen overzetten

Alle onderdelen controleren we op vochtschade.
Let op met de stekkerverbindingen.
Deze zijn zwetsbaar en breken snel als je de sluiting verkeerd demonteerd.
We kunnen alle onderdelen buiten de tms module overzetten naar de nieuwe koplamp.

Nieuwe koplamp terug monteren in auto

Eerst controleren we de werking van de koplamp en lezen we de auto uit.
In sommige gevallen moet de TMS module opnieuw ingeleerd worden.
Bij modellen met bochtenverlichting is dit altijd het geval.

Koplamp afstellen

Stel de koplamp opnieuw af volgens de gradenhoek 1%