Project: Opel Insignia met vocht in de koplamp

Auto: Opel Insignia
Probleem: Vocht in de koplamp
Gevolg: Kapotte xenon ballast
Reparatie: 7 stappen (zie onderstaand)
Duur:
1,5 uur montage tijd
Gebruikte onderdelen: nieuwe insignia xenon ballast
Kosten reparatie: € 239,00 ( incl. ballast )

Oorzaak
Bij de Insignia is vocht in de koplamp een veelvoorkomend probleem. Het vocht blijft achter na een bezoek aan de wasstraat of na (hevige) regenval.

Gevolgschade
De ballast (computerkast) stuurt de xenon aan. Deze zit bij de Insignia onderaan de koplamp gemonteerd, waardoor het vocht hiernaartoe lekt. Dit zorgt ervoor dat de ballast uitbrandt of oxideert.

In extreme gevallen of bij lang doorrijden zonder reparatie kan ook de led dagrijverlichting kapot gaan. Mocht dit gebeuren dan moet de gehele koplamp worden vervangen.

Oplossing
Het is bij de Insignia zeer gemakkelijk om enkel de ballast te vervangen. Dit lost echter het probleem van de waterschade niet op, waardoor de nieuwe ballast op termijn ook zal doorbranden. Het is daarom altijd aan te raden om de koplamp te kitten. Daarnaast is het verstandig om een pasta te plaatsen bij de deksel en de stelpuntschroef afdichtingen.
Helaas is het geen garantie dat de koplamp dicht / vochtvrij blijft. In ongeveer 50% van de reparaties blijft de koplamp vocht doorlaten.
Op deze reparatie kunnen we hierom mede geen garantie geven.

Reparatie:

Stap 1: Diagnose

Controleer of niet de lamp kapot is.

Dit kan gemakkelijk door de xenonlamp te wisselen met de koplamp aan de andere kant van de auto.

Demonteer de bumper

Verwijder de bumperhoes van de auto.
Zo heb je alle ruimte om de koplamp te verwijderen en alles goed te controleren.
We zullen natuurlijk wel het vochtprobleem moeten oplossen en waarschijnlijk een xenon ballast moeten vervangen.

Controleer de koplamp op beschadigingen

Kijk of je ergens een scheurtje en of zichtbare gebreken kan vinden.
Een bekend probleem bij de Insignia is dat de koplampglas los komt van de behuizing.
Deze zouden we dan opnieuw kunnen afkitten.

Koplamp reparatie.

Met de luchtspuit lopen we de koplamp na. Al snel ontdekken we dan dat de bovenkant van de koplamp inderdaad lek is. Dit kan je zien dat er druppels gaan bewegen aan de binnenkant. Dit is dan een reden om de koplamp opnieuw af te kitten. Voor de zekerheid smeren we de stelschroeven in met pasta.

Terug monteren.

Monteer de koplamp terug maak de deksel pakkingen goed schoon en plaats een pasta op de stelschroeven en deksels.

Computer diagnose.

Reset alle foutcodes in de computer van de auto.
Let op! dat alle meldingen verwijdert zijn en wegblijven na het starten van de auto.

Afstelling.

Stel de koplamp opnieuw af volgens de gradenhoek 1%

Deze reparatie laten uitvoeren?

Neem contact op